jak-dbac-o-akumulator-by-nie-zawiodl-nas-nawet-podczas-szczegolnie-mroznej-zimy

O istnieniu akumulatora nazbyt często przypominamy sobie dopiero wówczas, gdy po mroźnym, zimowym poranku samochód w żaden sposób nie chce zapalić. A przecież fakt, iż baterie te określane są mianem bezobsługowych, nie oznacza wcale, że nie powinniśmy poświęcać im ani odrobiny uwagi. Zwłaszcza na początku zimy, kiedy to rozpoczyna się najcięższy dla naszych akumulatorów okres w roku.

Przeciętna żywotność baterii

Mówi się, iż żywotność przeciętnej klasy akumulatora wynosi od 4 do 6 lat. W przypadku samochodów, które poruszają się często po długich trasach, trwałość baterii może zostać podniesiona nawet do 8 lub 10 lat. W praktyce jednak nazbyt często okazuje się, że część kierowców zmuszona jest do szukania nowego akumulatora w sklepie iParts.pl w niespełna dwa lata po zakupie ostatniej baterii. Dlaczego? Główna przyczyna tkwi w niewłaściwej eksploatacji oraz dużej ilości odbiorników elektrycznych we współczesnych samochodach. Czy można temu jakość zaradzić?

Regularne ładowanie akumulatora

Podstawą jest dostosowanie sposobu obchodzenia się z akumulatorem do naszego sposobu jazdy i intensywności użytkowania samochodu. Jeżdżąc dużo i często, nie tylko po mieście, ale głównie w dłuższe trasy, praktycznie nie musimy się obawiać o problemy z ładowaniem baterii. Jeśli jednak z samochodu korzystamy tylko okazjonalnie, przejeżdżamy nim krótkie odcinki i pozostawiamy całą noc na mrozie, konieczne jest regularne doładowywanie akumulatora za pomocą prostownika. Czynność tę koniecznie należy wykonać w pierwszych dniach zimy i później powtarzać ją regularnie w razie potrzeb.

Całkowite rozładowanie może być zgubne

Nie powinniśmy w żadnym wypadku dopuszczać do całkowitego rozładowania akumulatora. Dłuższe utrzymywanie go na granicy „życia” również jest bardzo szkodliwe. Dochodzi bowiem wówczas do zasiarczenia płyt akumulatora, co powoduje nieunikniony spadek wydajności ogniw, a następnie przedwczesne zużycie się baterii. To zjawisko jest jedną z najczęstszych przyczyn tego, iż akumulatory nie wytrzymują nawet do końca swojego okresu gwarancyjnego.

Pośpiech zupełnie niewskazany

Pośpiech podczas ładowania akumulatora nigdy nie jest wskazany. Tryb szybkiego ładowania wytrzymują obecnie jedynie nowoczesne akumulatory stosowane w samochodach wyposażonych w układ start-stop oraz w systemy odzyskiwania energii. Cała reszta powinna być ładowana dużo ostrożniej, prądem o natężeniu nie większym niż 10% pojemności akumulatora. Przykładowo – ładowanie akumulatora o pojemności 60 Ah powinniśmy przeprowadzać za pomocą prądu o natężeniu nie większym niż 6 amperów.