jak jeździć automatem

Automatyczne skrzynie biegów zdobywają popularność i sukcesywnie poszerza się grono ich miłośników. Takie rozwiązanie jest coraz częściej stosowane w nowych samochodach i wbrew pozorom automat wcale nie jest bardziej awaryjny od manualnej skrzyni biegów. Warunkiem jest jednak prawidłowe korzystanie z takiego rodzaju przekładni, co pozwoli uniknąć usterek i cieszyć się komfortową jazdą. Warto jednak pamiętać, że w przypadku awarii któregoś z podzespołów jesteśmy skazani na wysokie koszty naprawy, które mogą zamknąć się nawet w kilkutysięcznej kwocie. Jak prawidłowo eksploatować automatyczną przekładnie, aby jej nie uszkodzić?

Jak jeździć automatem?

W automacie biegi zmieniają się samoistnie, bez konieczności manualnego operowania drążkiem. Nie ma także pedału sprzęgła, co z początku może dezorientować kierowców przyzwyczajonych do jazdy manualem. Pierwsze doświadczenie z prowadzenia tego typu samochodu mogą wywoływać złość i panikę, jednak jeżeli już nabierzemy wprawy to okaże się, że jazda z automatyczną skrzynią biegów jest dużo przyjemniejsza i nieskomplikowana. Zasadniczą różnicą jest tu brak biegów zastąpionych trybami pracy.
Tryb P czyli Park jest pozycją, której używa się podczas postoju. Przed przesunięciem lewarka w to położenie, ważne jest aby samochód całkowicie się zatrzymał. Nawet przy minimalnej prędkości, ustawienie drążka w pozycji P może skutkować poważną awarią i wyłamaniem mechanizmu odpowiedzialnego za zablokowanie kół.
Tryb N czyli Neutral jest odpowiednikiem luzu w standardowej skrzyni biegów. Służy do zmiany trybu lub holowania samochodu, jednak nie można wrzucać przełożenia N w trakcie jazdy, gdyż może to doprowadzić do zablokowania układu kierowniczego i hamulców lub grozić poważną awarią całej przekładni.
Tryb R czyli Reverse to odpowiednik biegu wstecznego. Tak jak w przypadku P, możemy go wrzucić tylko w momencie całkowitego zatrzymania się samochodu.
Tryb D czyli Drive, to tryb służący do jazdy. Aby przełączyć lewarek na tą pozycję, należy uprzednio wcisnąć do końca pedał hamulca. Po włączeniu tego programu możemy rozpocząć jazdę, a biegi samoistnie będą się zmieniały, w zależności od uzyskanej prędkości. W przypadku krótkotrwałego postoju wystarczy użyć hamulca, bez konieczności przesuwania drążka w pozycję neutralną lub parkingową. Zapobiegnie to zbędnemu zużyciu poszczególnych podzespołów, odpowiedzialnych za zmianę trybów jazdy.

Automatyczna skrzynia biegów-tryby specjalne

W przypadku niektórych modeli aut zastosowano także programy do specjalnej jazdy, w określonych warunkach. Możemy więc spotkać się z trybem S do sportowej jazdy, dzięki czemu silnik wchodzi na większe obroty i mocniej hamuje. Program ten przeznaczony jest do dynamicznego prowadzenia auta. Tryb W czyli Winter, który umożliwia ruszenie samochodu z drugiego biegu. Używa się go w trudnych warunkach zimowych, na śliskiej powierzchni. Tryb E czyli Eco służy do ekonomicznej jazdy i powoduje najbardziej optymalną zmianę biegów, aby zmniejszyć zużycie paliwa, szczególnie w przypadku dłuższych tras.