Układ chłodzenia jest niezbędny do zapewnienia prawidłowej pracy silnika i utrzymania jego optymalnej temperatury. Powinna ona oscylować między 90 a 100 stopni Celsjusza, jeżeli ta wartość jest za niska lub zbliża się do granicy 150 stopni, możemy być pewni, że układ chłodzenia nie działa prawidłowo. Jedną z przyczyn takiego stanu jest zapowietrzenie, które możemy samodzielnie sprawdzić i wyeliminować. Jeżeli tego nie zrobimy, możemy narazić samochód na poważne uszkodzenie silnika, takie jak zatarcie tłoka czy gorsze smarowanie. W jaki sposób szybko i bezpiecznie odpowietrzyć układ chłodzenia?
Jak odpowietrzyć układ chłodzenia?
Jednym z sygnałów, że układ chłodzenia jest zapowietrzony jest pojawienie się dymu lub widoczny wyciek płynu chłodniczego. Odpowietrzenie go nie jest trudna procedurą, wystarczy trzymać się tylko kilku najważniejszych zasad.
Przede wszystkim należy pamiętać, że zarówno silnik jak i płyn chłodniczy powinien być całkowicie zimny. Odkręcenie zaworu przy nagrzanym samochodzie, może doprowadzić do poważnych oparzeń, gdyż ciśnienie w zbiorniku spowoduje jego wytrysk na zewnątrz. Najlepiej więc te czynność wykonać, gdy samochód przez dłuższy czas nie był użytkowany, by mieć pewność że jego temperatura osiągnęła optymalny poziom. Następnie należy odkręcić nakrętkę, uruchomić silnik i obserwować czy na powierzchni wylotu chłodnicy nie pojawiają się pęcherzyki powietrza. Gdy zauważymy, że płyn zaczyna stopniowo opadać, należy go dolać i dalej obserwować. Czynność powtarzamy, aż bąbelki powietrza całkowicie znikną. Należy pamiętać, aby deficyt uzupełniać takim samym płynem, nie zaleca się dolewania zwykłej wody.
Stan układu chodzenia powinniśmy kontrolować regularnie, bez względu na to czy zauważymy problemy ze zbyt wysoką temperaturą. W każdym warsztacie standardowo wykonuje się tą czynność, więc jeżeli nasz samochód nie był dawno serwisowany, powinniśmy sami zadbać o chłodnicę i kontrolę płynu. Zapobiegnie to ryzyku awarii silnika i zapewni jego prawidłowe działanie.
Układ chłodzenia-najczęstsze awarie
Jeżeli po odpowietrzeniu układu chłodzenia, wciąż natrafiamy na problemy z utrzymaniem odpowiedniej temperatury, może to wynikać z dodatkowych usterek. Jedną z najczęściej spotykanych jest wyciek płynu chłodniczego. Może to być spowodowane rozszczelnieniem wężyka lub uszkodzeniem chłodnicy. Nie jest to poważna awaria i wymaga tylko wymiany poszczególnych komponentów. Problem staje się poważniejszy jeżeli pomimo ubytków płynu w zbiorniku, nie zauważyliśmy jego wycieku. Może to być oznaką, że ciecz przedostaje się do oleju, co grozi poważną usterką i kosztowną naprawą. W takiej sytuacji lepiej nie zwlekać i natychmiast umówić się na wizytę w warsztacie, póki nie doszło do groźnych uszkodzeń.
Powodem wzrostów temperatury może być zabrudzona chłodnica, do której poprzyklejały się liście, owady czy błoto. W tym przypadku wystarczy ją tylko dokładnie oczyścić, na przykład przy pomocy myjki ciśnieniowej i wszystko powinno wrócić do normy, bez konieczności pomocy mechanika.