Wybór odpowiedniego auta i jego zakup to wymagająca czasu decyzja, jednak jest to dopiero początek zanim uzyskamy niezbędne pozwolenia do jego prowadzenia. Po zakupie trzeba samochód zarejestrować, co wiąże się z załatwianiem czasochłonnych formalności urzędowych. Aby ograniczyć wizyty w Wydziale Komunikacji oraz przyśpieszyć całą procedurę, warto już wcześniej przygotować sobie komplet wypełnionych dokumentów, a następnie dostarczyć je do właściwych urzędów.
Jak zarejestrować samochód?
Jeżeli zdecydujemy się na zakup samochodu z salonu, mamy ułatwioną sytuację, gdyż komplet niezbędnych do rejestracji dokumentów dostaniemy od sprzedawcy. W przypadku auta używanego, całą papierologię będziemy musieli skompletować sami. Na szczęście obecnie w internecie dostępne są niemal wszystkie formularze, dzięki czemu możemy je wydrukować i na spokojnie uzupełnić w domu.
Pierwszym krokiem jest wypełnienie wniosku o zarejestrowanie samochodu. Jak zostało wspomniane wyżej, możemy go pobrać ze strony wydziału komunikacji lub uzupełnić bezpośrednio w urzędzie. Potrzebny do tego będzie dowód rejestracyjny pojazdu, gdyż większość danych musimy spisać właśnie z tego dokumentu. W dowodzie będziemy musieli odnaleźć między innymi informacje o numerze VIN, marce i modelu auta.
Dość problematyczne jest skompletowanie całej dokumentacji i nie mając wiedzy o przebiegu procedury urzędowej, może to nas kosztować kilka wizyt w urzędzie. Jednak jeżeli dobrze się do tego przygotujemy, unikniemy stania w kolejkach. Do zarejestrowania samochodu będzie nam z pewnością potrzeba umowa kupna- sprzedaży. Sporządza się ją w dwóch egzemplarzach, które otrzymuje kupujący i sprzedający. W internecie dostępnych jest wiele wzorów tego dokumentu, z gotowymi rubrykami do wypełnienia. Do urzędu będziemy musieli również dostarczyć dowód rejestracyjny zakupionego pojazdu z przeglądem okresowym lub decyzję o wyłączeniu go z ruchu w przypadku braku aktualnych badań technicznych. Ponadto urzędnicy wymagają dowodu opłaconego ubezpieczenia OC oraz dokonanych opłat ewidencyjnych. Należy także pamiętać, żeby mieć ze sobą wykręcone tablice rejestracyjne, jeżeli auto było wcześniej zarejestrowane w innym powiecie.
Po dostarczeniu i zaakceptowaniu wszystkich dokumentów, otrzymamy tymczasowy dowód rejestracyjny na okres 30 dni, który upoważnia do prowadzenia pojazdu dopóki nie odbierzemy nowego dokumentu. W toku wydawania decyzji o zarejestrowaniu samochodu, natkniemy się na kilka związanych z tym opłat, które określił ustawodawca.
Rejestracja samochodu-opłaty
W przypadku wymiany tablic rejestracyjnych na nowe, wszystkie koszty powinny się zamknąć w około 180 zł. Jeżeli tablice są zarejestrowane w tym samym obszarze terytorialnym, zapłacimy tylko około 80 zł. Istnieje jeszcze możliwość wykonania tablic indywidualnych, jest to już spory wydatek rzędu 1100 zł. Do tego dochodzi również konieczność uregulowania opłat podatkowych, które uiszcza się w Urzędzie Skarbowym i są one naliczane osobno, jako odrębna czynność cywilno-prawna.