Usuwanie wgnieceń bez lakierowania – nieinwazyjne metody.

Samochód spełnia nie tylko funkcję praktyczną, ale także i estetyczną. Poza tym, że służy do transportu, to powinien się dobrze prezentować. Jedna kolizja czy otarcie na parkingu zmienia estetykę pojazdu, co także zaniża jego wartość rynkową. Jak pozbyć się wgnieceń po gradobiciu czy lekkiej kolizji?

Każde lakierowanie pojazdu po kolizji drogowej czy otarciu na parkingu zaniża wartość pojazdu. Samochód, który brał udział w zdarzeniu drogowym, nie może uzyskać podobnej ceny, jak jego odpowiedniki w stanie nienaruszonym. Poza zdarzeniami drogowymi należy dodać czynniki naturalne. Jedna letnia burza, która kończy się gradobiciem, może zniszczyć karoserię samochodu przez dziesiątki płytkich wgnieceń. Wprawdzie blacha nie ulega załamaniu, ale wgniecenia są bardzo widoczne. W przypadku takich uszkodzeń karoserii wartość pojazdu spada. Poza tym, który właściciel samochodu chce jeździć z wgniecioną karoserią? Często mówimy o nowych pojazdach, które nie zdążyły przejechać kilku tysięcy kilometrów. Rozwiązaniem na powyższe problemy jest usuwanie wgnieceń bez lakierowania przez nieinwazyjne metody. Wyciąganie czy wypychanie miejsca wgniecenia pozwala na niewidoczne zlikwidowanie usterek karoserii.

Czym jest metoda PDR?

Skrót PDR (Paintless Dent Repair) oznacza metodę usuwania wgnieceń bez lakierowania. Odpowiednio przeszkolony zespół zakładu mechanicznego przeprowadza dwa rodzaje usuwania wgnieceń. Pierwszą z nich jest wypychanie powstałych wgłębień, a drugą wyciąganie na klej. Różnica polega na tym, że metody stosowane są w różnych miejscach karoserii, a wpływ na ich zastosowanie ma miejsce i charakter uszkodzenia. W jednym i drugim przypadku zastosowanie metody uwarunkowane jest określonymi czynnikami. Blacha samochodu nie może zostać uszkodzona mechanicznie. Na jej powierzchni nie mogą powstać załamania czy pęknięcia. Kolejny czynnik to brak uszkodzonego lakieru. Przerwanie jego struktury uniemożliwia zastosowanie metody PDR. Trzecim i równie ważnym czynnikiem jest brak napraw lakierniczych w miejscu wgniecenia. Położenie szpachli np.: przy naprawie progów samochodu eliminuje metodę PDR.

Metoda wypychania polega na zastosowaniu odpowiednich narzędzi, stworzenie dźwigni, która wypchnie wgniecenia w dostępnych miejscach typy klapa, maska czy drzwi samochodowe. Poza wypchnięciu należy zastosować lampę z odbłyśnikiem, która pokaże, czy precyzyjnie usunięto wgniecenie.

Bardziej skomplikowanym zabiegiem jest wyciąganie wgnieceń w miejscach trudnodostępnych. Metoda polega na zastosowaniu specjalnego kleju i kołka w kształcie grzybka. Przytwierdza się przyrząd do miejsca wgniecenia i wyciąga, trzymając za grzybek. Sposób ten stosowany jest w miejscach, które uniemożliwiają zastosowanie dźwigni. Przykładem jest dach samochodu, ponieważ do zastosowania dźwigni należałoby rozebrać podsufitkę.

Usuwanie wgnieceń bez lakierowania – zalety

Koszty usuwania wgnieceń metodą PDR są zdecydowanie niższe od lakierowania części pojazdu czy całego pojazdu. Zabiegi usuwania wgnieceń trwają też zdecydowanie krócej od usług lakierniczych. Koszt lakierowania samochodu liczony jest w tysiącach złotych. Wszystko zależne jest od tego, czy malujemy jeden element, czy całą karoserię. Metoda PDR jest znacznie tańsza. Czas wykonania usługi trwa nawet jeden dzień, gdzie w porównaniu do dwóch tygodni u lakiernika to przepaść czasowa. Czas usuwania wgnieceń zależny jest od ilości i rodzaju uszkodzeń karoserii. Przy niewielkich uszkodzeniach jednego elementu zabieg potrwać może tylko 30 minut. Naprawa blachy samochodu, który przetrwał gradobicie lub gęsty opad kasztanów potrwać może kilka godzin.

Poza zaletami mechanicznymi metoda PDR nie zaniża wartości pojazdu. Każde lakierowanie elementu czy całej karoserii, szczególnie po kolizji czy stłuczce powoduje, że auto traci swoja wartość rynkową względem marki, wyposażenia i rocznika.

Wady techniki PDR

Usuwanie wgnieceń bez lakierowania niestety nie może zostać zawsze zastosowane przy poszczególnych usterkach blachy. Każde uszkodzenie mechaniczne struktury lakieru czy blachy uniemożliwia wyciąganie lub wypychanie. Szpachla nałożona na blachę po kolizji przy naprawach ubytków pęknie podczas pierwszej próbie wywołania nacisku. Poza tym ucierpieć może sam lakier. Przerwanie jego struktury powoduje też jego słabsze przyleganie do blachy. Przy pociągnięciu kołka czy wypchnięciu elementu lakier w naprawianym miejscu może zostać nawet zerwany. Niestety, ale wiązałoby się to z wizytą u lakiernika.

Innym niebezpieczeństwem jest nieprzeszkolony zespół i brak profesjonalnych narzędzi. Do zastosowania metody PDR używany jest sprzęt specjalistyczny (kołek, klej, lampy). Personel musi wiedzieć, jak się nimi posługiwać. Dobry „blacharz” poza tym musi ocenić rodzaj wgniecenia, uszkodzenia i zdiagnozować je pod kątem użycia metody. Niedoświadczony fachowiec może nie zauważyć mikro uszkodzeń blachy czy lakieru.

Czy usuwanie wgnieceń bez lakierowania jest opłacalne? Oczywiście, że tak, jednak należy wziąć pod uwagę doświadczonych specjalistów i możliwość zastosowania tej techniki przy powstałych wgnieceniach.