Regeneracja filtrów cząstek stałych

Poprawne działanie wszystkich elementów samochodu zapewni bezpieczną jazdę. Bez niektórych elementów samochód nie będzie mógł jeździć lub dalsza jazda może doprowadzić do uszkodzenia pozostałych części i zespołów. W przypadku zauważenia niepokojących objawów należy udać się do serwisu w celu wykonania diagnostyki i naprawy auta.

Czym jest filtr cząstek stałych?

Filtr cząstek stałych jest urządzeniem, które znajduje się w samochodzie z silnikiem Diesla. Jest to ceramiczny filtr, który wyławia ze spalin cząstki sadzy. Sadza jest obecna w spalinach jako produkt niepełnego spalenia oleju napędowego. Oprócz sadzy znajdą się tam także tlenki siarki lub azotu. Kumulowanie zanieczyszczeń może spowodować zapchanie filtra. Dowiemy się o tym dzięki specjalnej kontrolce, która ukazuje przepływ spalin. Zapalona lampka oznacza, że najwyższy czas zadbać o porządne wyczyszczenie filtra i usunięcie jego zawartości. Objawem zapchanego filtra cząstek stałych to spadek osiągów lub bardzo duże problemy z uruchomieniem samochodu. W przypadku silników Diesla duża emisja sadzy następuje podczas rozruchu silnika i jego pracy w niskich temperaturach.

Funkcje filtra cząstek stałych

Urządzenie spełnia dwie podstawowe funkcje. Pierwsza z nich to zatrzymanie cząstek stałych, które wydobywają się z silnika. Druga funkcja to wypalenie tych cząstek wewnątrz filtra. Wypalanie cząstek zapewni filtrowi znacznie dłuższą trwałość. W przypadku problemów z wypalaniem występują problemy z eksploatacją urządzenia. Nazwy FAP i DPF to nazwy używane zmiennie. Budowa filtra to dość prosty układ, który stanowi część układu wydechowego. Filtra znajduje się w wysokiej jakości puszce wykonanej ze stali nierdzewnej. Potrzebna jest także odpowiednia aparatura zarządzająca filtrem. Mowa o czujnikach przed i za filtrem, które informują o jakości spalin wydobywających się z filtra. Za filtrem umieszczony jest także czujnik ciśnienia, który wskazuje stopień napełnienia sadzą.

Regeneracja filtra cząstek stałych

Zapchany filtr należy wymontować z układu wydechowego naszego samochodu. Specjalista z warsztatu dokona oględzin stanu filtra i sprawdzi, dlaczego wystąpił problem z jego użytkowaniem. Specjalista dokona oceny fizycznej sprawności filtra, czyli sprawdzi, czy obudowa jest cała. Mechanik będzie musiał ocenić stopień niedrożności filtra. Jeśli urządzenie będzie nadawało się do regeneracji, to trafi do specjalnej dedykowanej ku temu maszyny. Do filtra dobierany jest specjalny detergent w zależności od modelu samochodu i innych parametrów. Jego celem jest rozbicie struktur olejowych i pozbycie się złogów. Następnie filtr zostanie poddany pierwszemu etapowi czyszczenia, który polega na tłoczeniu pod wysokim ciśnieniem wody z detergentami. Drugi etap polega na odwróceniu kierunku przepływu wody. Podczas procesu serwisant może ocenić jego skuteczność na podstawie odczytów z czujników. Trzeci etap czyszczenia polega na ponownym czyszczeniu w kierunku przeciwnym do przepływu spalin. Jeśli wydruki z sond i czujników są zadowalające na tym kończy się czyszczenie filtra. Jeśli nie powtarza się procedurę jeszcze raz.

Regeneracją filtra cząstek stałych zajmuje się specjalistyczny warsztat Macar Servicemacarservice.pl